Noslēgusies 2019. gada Datorzinātņu olimpiāde

Sestdien, 6. aprīlī noslēdzās astotā Dabas un inženierzinātņu fakultātes organizētā Liepājas Universitātes Datorzinātņu olimpiāde. Laikā no 2. līdz 6. aprīlim, norisinājās vairāki klātienes konkursi, kuros savas programmēšanas prasmes varēja apliecināt skolēni, studenti un pirmo reizi arī skolotāji. Atsevišķi neklātienes konkursi norisinājās jau kopš marta sākuma.

Šogad olimpiādes organizēšanu un konkursu uzvarētājus ar balvām atbalstīja “Emergn Latvia”, “TestDevLab”, “MikroTik”, “Tieto Latvia”, “Giraffe360”, Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija (LIKTA), SIA “HB Lazertag”, “Zinātnes un inovāciju parks”, STEM vēstniecība, Liepājas Speciālā ekonomiskā zona (LSEZ), “Liepājas enerģija”, maiznīca “Priekule”, Starptautiskā Inovāciju skola un Liepājas Universitāte.

Ja pirmajā olimpiādes organizēšanas gadā tajā piedalījās 46 dalībnieki, tad šogad tie jau bija 160 dalībnieki, kas izteica vēlmi pārbaudīt savas zināšanas dažādos ar programmēšanu saistītos konkursos. Olimpiādē piedalījās skolēni no Liepājas, Dunalkas, Nīcas, Durbes, Saldus, Ventspils, Tukuma un Jelgavas skolām. Liepājas Universitātes studentiem paredzētajā programmēšanas konkursā piedalījās gan Latvijas, gan ārvalstu  studenti – arī viens Pakistānas students un viens Erasmus+ mobilitātes programmas students no Turcijas. Pirmajā skolotājiem domātajā programmēšanas konkursā piedalījās Liepājas, Vaiņodes, Tukuma un Rēzeknes skolu informātikas skolotāji.

2. aprīlī noslēdzās neklātienes konkurss skolēniem “Datorzinātnes – tas ir interesanti”, kura ietvaros skolēniem, strādājot komandās pa 3 vai 4, vajadzēja izstrādāt mājas lapu par pašu izvēlētu tēmu, kas atbilst konkursa nosaukumam. Skolēnu izstrādātās mājas lapas tika vērtētas trīs kategorijās – saturs, dizains un tehniskais risinājums. Augstāku vērtējumu saņēma tās mājas lapas, kurām skolēni paši bija veidojuši dizainu un tehnisko risinājumu, nevis izmantojuši gatavas sagataves, un kurās iekļautā informācija tika atainota, ievērojot autortiesības. Ar šo nebūt ne vienkāršo uzdevumu vislabāk galā tika Liepājas A. Puškina 2. vidusskolas komanda “BisteDev”, Liepājas Valsts 1. ģimnāzijas komanda “Mīļie jaunieši” un PIKC “Liepājas Valsts tehnikums” komanda “Makrotik”.

3. aprīlī trīs stundu garumā programmēšanas prasmēm mērojās skolēni un studenti. Skolēniem domātajā konkursā laurus plūca Tukuma Raiņa ģimnāzijas 12. klases skolnieks, atstājot aiz sevis Liepājas Valsts 1. ģimnāzijas 9. un 12. klases skolniekus. Studentiem paredzētajā konkursā labākie izrādījās 1. kursa studenti Mārtiņš Ābelītis un Kārlis Dāvids Liepnieks-Liepiņš, atstājot 3. vietā 2. kursa studentu Pēteri Čirkši.

4. aprīlī norisinājās, olimpiādes visplašāk apmeklētais (27 komandas) konkurss “Algoritmiņš”. Tajā vienas stundas laikā, strādājot pārī, sacentās 4. – 8. klašu skolēni, apliecinot savas spējas risināt loģiskus uzdevumus, izpildīt vai sastādīt algoritmus, kā arī sastādīt programmas vizuālās programmēšanas vidē Scratch. Šogad par divkārtējiem šo sacensību uzvarētājiem kļuva Liepājas 3. pamatskolas komanda (Sofija, Vladislavs), atstājot aiz sevis Liepājas 7. vidusskolas komandas (Aleksandrs, Jegors) un (Kirils, Renata).

5. aprīlī noslēdzās skolotājiem paredzētais programmēšanas konkurss, kas norisinājās neklātienē. Mēneša laikā skolotājiem vajadzēja ne tikai apliecināt savas prasmes programmu sastādīšanā, bet arī programmas kļūdu meklēšanā un novēršanā. Par pirmo šī konkursa uzvarētāju kļuva Liepājas A. Puškina 2. vidusskolas skolotāja Anita Gudkova, atstājot aiz sevis Rēzeknes 5. vidusskolas skolotāju Raiti Vēkšēju un Liepājas 3. pamatskolas skolotāju Sandru Anohinu.

6. aprīļa rītā savas robotu programmēšanas prasmes demonstrēja 1. – 12. klašu skolēni, strādājot komandās pa divi. Sacensību sākumā dalībnieki saņēma sešus uzdevumus, kurus vajadzēs izpildīt līdzi paņemtajiem Lego Mindstorms EV3 robotam. Nākamajās trijās stundās dalībnieki domāja taktikas, programmēja robotus un testēja tos darbībā. Sīva cīņa norisinājās līdz pat pēdējai minūtei, jo vajadzēja paspēt “iemācīt” robotam – atpazīt krāsas; veikt atspoles braucienu; izbraukt mazo un lielo labirintu; aizbraukt līdz liftam, sagaidīt, kad tas pacelsies līdz otrajam stāvam, izbraukt no lifta, apgriezties un atkal iebraukt liftā, pagaidīt, kad tas nolaižas atpakaļ pirmajā stāvā un izbraukt no lifta. Robotu programmēšanā labākos rezultātus 1. – 6. klašu grupā uzrādīja Liepājas Bērnu un jaunatnes centra komanda “Marshmello”, Liepājas A. Puškina 2. vidusskolas komanda “D.G.seven” un Liepājas Universitātes robotikas pulciņa komanda “Robotu pavēlnieki”. 7. – 12. klašu konkurencē labākos rezultātus uzrādīja Ventspils digitālā centra un Liepājas Bērnu un jaunatnes centra apvienotā komanda “Paulis & Kirils”, Liepājas 7. vidusskolas komanda “MK7” un Liepājas A. Puškina 2. vidusskolas komanda “AVRANIK & VOVA”.

Liepājas Universitātes Datorzinātņu olimpiādes noslēguma pasākumā visiem klātesošajiem bija iespēja vērot un iesaistīties STEM vēstniecības eksperimentos ar aukstām un karstām lietām, uzzināt no “POLIGON-1” pārstāvja par lāzertaga ekipējuma uzbūvi un darbību, un vērot Liepājas Universitātes studentu eksperimentu demonstrējumus ar Arduino robotiem un LED gaismu lentēm.

Pirms balvu pasniegšanas visu klātesošos ar panākumiem olimpiādē sveica Liepājas Universitātes rektore Dace Markus un Liepājas Universitātes Dabas un inženierzinātņu fakultātes dekāne Anita Jansone.

Vēlreiz sveicam visus Datorzinātņu olimpiādes konkursu uzvarētājus!

Olimpiādes organizatoru vārdā, LiepU DIF lektori Dzintars Tomsons un Inta Znotiņa.